måndag 7 november 2011

Från lutande planet till ljudrör

I skriften "Förskola i utveckling - bakgrund till ändringar i förskolans läroplan" skriver man att kreativitet, fantasi och nyskapande är viktiga igenkänningstecken på teknologisk utveckling. Att medvetet reflektera över det som händer främjar barnens kreativa  tänkande och är även användbart för deras förmåga att lösa problem. För att de ska förstå vad som är teknik måste vi pedagoger göra den synlig och begriplig för barnen. Idag under utevistelsen undersökte några av barnen fenomenet "lutande planet". De använde ett utav de rör vi har till utebbyggen. De la först röret mot den undre av staketbrädorna och stoppade sedan in en boll. De turades om att ligga nedanför och vänta på bollen. Efter en stund flyttade de upp röret och märkte att ju mer lutning- desto mer fart på bollen. Den sista stunden på utevistelsen kom barnen på att röret också kunde fungera som "telefon", det förde och förstärkte ljudet från ena sidan till det andra...spännande.



 Nu kommer bollen...se upp!

Jag tar emot!

Ett steg högre...nu rullar bollen fortare!


 
Barnen flyttar runt röret och provar på många olika ställen. De märker att det går lika bra överallt...bara det lutar.


Är det någon som hör mig??

Japp! Det är någon på andra sidan som lyssnar och ropar tillbaka!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar