fredag 30 december 2011

Teknik och design vid ljusbordet

Vi använder oss av miljön som "tredje pedagogen". Vi anser att det ska vara tydliga miljöer som talar om vad barnen kan göra just här. Tanken är att det ska vara en verkstad och att den alltid kan förändras.
Nu var det dax att hitta på något nytt och utmanande till ljusbordet. Några barn var med och tillverkade ett "sinnes" memori. Här kan barnen para ihop, benämna olika tekniska begrepp, upptäcka motsattsord (liten-stor, hård-mjuk många-få mm.). Det är alltid lika spännande och se vad barnen nappar på i en miljö och spinna vidare på det.

Flickan lägger de burkar som innehåller samma sak brevid varandra. Benämner tex. magnet, skruvmejsel, glitter.

Här kom flickorna på att lägga burkarna i en kvadrat.


Här byggs det torn i mönster.

Titta en stjärna utbrister flickan och börjar sjunga blinka lilla stjärna på engelska (som vi gjorde på lucia).

Ett annat användningsområde som barnen hittade på, spela musik.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar