fredag 10 februari 2012

Spår av noshörningar och tigrar.

Vi har skrivit tidigare att vi försöker ta reda på barnens avsikter med sitt handlande innan vi ”stoppar” dem. Idag uppstod en sådan situation. Två killar valde att vara i ateljén. De tog med sig djur in ifrån ”byggen” och tänkte sig att måla på dem. Först kändes det inte ok, måla på djuren! det gör man väl inte? Men pedagogen lät barnen ta med sig djuren och observerade vad som skulle hända. Killarna började måla på djurens kroppar. Pedagogen såg att de ville göra avtryck av djuren på papper. Killarna upptäckte att det inte gick så bra att trycka med djurens ojämna kroppsform. Efter en stund kom de på att de istället kunde måla på djurens fötter och göra spår på pappret. Under denna stunden i ateljén tog pedagogen verkligen vara på barnens intentioner, deras nyfikenhet, upptäckarlust och utforskande. Nu är djuren rena igen, det var så enkelt som att bara tvätta av dom med varmt vatten!  

   
                        
Killarna tycker verkligen att deras påfund att testa måla på djuren är intressant.

Färgen på tigerns rygg vill inte färga av sig på pappret. Men han upptäcker att om han målar på fötterna och trycker, så blir det fotspår.

Kompisen ser hur han gör och börjar också måla fötter och göra fotspår.


Det blir många spår av olika djur. Nästa gång kanske de ska prova att göra fotspår av sig själva?

Utforskande, nyfikenhet och lust att lära skall utgöra grunden för den pedagogiska verksamheten. Den skall utgå ifrån barnens erfarenheter, intressen, behov och åsikter. Flödet av barnens tankar och ideer skall tas till vara för att skapa mångfald i lärandet (Lpfö 98) 




1 kommentar:

  1. Åh, så underbart att läsa, ni pedagoger är verkligen ett föredöme för hur förskoleverksamheten kan och bör vara... Ni är en inspirationskälla utan dess like. Keep on going!!!

    SvaraRadera