måndag 12 mars 2012

Matte av en ”olycka”

Några tjejer tänkte sig bygga med plåtburkarna i ”byggrummet”. Plötsligt när de vänder på en av burkarna åker det ut en massa små, färgade knappar som vi brukar ha på oh-apparaten och ljusbordet. – Åh nej!!! Skriker de i kör. De hade inte sett knapparna och blev överraskade. Jag tänkte att nu får jag nog hjälpa till här. Men då började en ny lek….sortera i färger, längder och antal. Både jag och dom visste att vi inte brukar ha dessa knappar i ”samlingstrappan”, men jag hade inte hjärta att inte låta dem fortsätta, utan satte mig ner och tog på mig ”matteglasögonen”. Vi satt en lång stund och bara samtalade om de olika begreppen som uppkom.  Snacka om att det blev ”matte av en olycka”.

Åh nej!! Knappar överallt!


Istället för att plocka tilbaks dem i burken börjar tjejerna sortera och lägga rader.

Det var mååååånga knappar, så det tog en stund att lägga alla på "rätt ställe", under tiden kunde vi samtala om och jämföra  olika begrepp såsom antal, längder, färger, mönster, likheter och skillnader.

När tjejerna kände sig färdiga var det inga problem att plocka tillbaka knapparna i burken....


....och de kunde fortsätta bygga med burkarna som var tanken från början.

Skriften Förskola i utveckling skriver:
"För att matematiken ska kunna utvecklas i lek och lustfyllt lärande måste behovet av matematik uppmärksammas utifrån barnens egna erfarenheter. Precis som matematiken i allmänhet utvecklas i socialt samspel utmanas också barns tankar om matematik i samspel med förskolans personal".



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar