tisdag 10 april 2012

Naturvetenskap i miljön

Nu stundas det för våren och dess utveckling. Många barn är intresserade av olika djur och insekter.Vi har tänkt att grodans och fjärilens utveckling kan få vara ett första led i att utforska naturen, sedan får vi se vart barnen leder detta projekt. Det är ju detta som gör vårt jobb så spännande, vi vet inte vad som kommer att hända om vi tar barnens tankar och funderingar på allvar. Visst har vi som pedagoger ofta en bild i huvudet om vad som ska hända, men då blir det vi som styr och leder projektet. Vill vi det? eller vill vi att barnen ska ha lust och nyfikenhet för ämnet? I så fall får vi som pedagoger följa och utmana barnens tankar, då kan projektet stanna längre tror vi. Nu längtar vi till att föda upp och följa riktiga grodors utveckling! 


Den här pojken var en av de första som upptäckte den nya miljön (lekbordet) med grodans och fjärilens alla utvecklings stadier  Nu är grodan färdig att hoppa upp från vattnet leker pojken.

                    Här kan barnen följa och leka med fjärilens olika utvecklingsstadier i "lekmiljön".


Här på väggen ovanför kan barnen se och följa verkliga bilder på fjärilens och grodans utveckling...spännande!

 Pojken jämför sin groda med grodan på bilden.

Förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar intresse och förståelse för naturens olika kretslopp och för hur människor natur och samhälle påverkar varandra. Lpfö 98



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar