fredag 27 april 2012

Stort intresse för grodan och fjärilen!



Det lilla projektet med grodans och fjärilens utveckling går vidare. Just nu är barnen intresserade av att leta blommor till fjärilarna. Alla dessa blommor hittade vi i vår närmiljö och de fick flytta in i fjärilsmiljön: blåsippa, vitsippa, tussilago, tulipan, påsklilja, tusensköna, blåstjärna, hyacint och pärlhyacint. Det är redan flera av barnen som lärt sig blommornas namn och de som inte kan får hjälp av sina kompisar. Några physsalis korgar tyckte barnen kunde bli ”burar” till fjärilarna och då fick vi också en spontan diskussion om hur man ska behandla djur…stora som små. I veckan gick vi på en ”expedition” för att leta efter riktiga grodägg, en expedition som lyckades! Och som ytterligare ett sätt för barnen att kunna följa grodans och fjärilens utveckling laddade vi hem några appar till ipaden.

JIPPI! Spaningen lyckades! Barnen var intresserade av hur grodäggen såg ut. Här ska flickan precis hälla i äggen i akvariet.

Så här ser de ut på riktigt! Väldigt likt vår bild vi har hemma på förskolan tyckte barnen

Barnen tyckte att grodäggen behövde lite vatten, så här hjälps vi åt att hälla i  lite "bäckavatten" åt dem.

Barnen kom på att det var bra att ha med sig håvar, hink och spadar för att lösa detta uppdrag. Hur skulle vi annars få upp våra grodägg?
Här har vi tillsammans med barnen tagit kort på blommorna i vår miljö på gården och i dungen utanför.

Flickan leker med fjärilen och benämner blommornas färg.

En väldig kul app tycker många barn, inte enkel men då blir det en utmaning. Här ska man blåsa upp grodan!

Denna pojken följer fjärilens utveckling med hjälp av ipaden:
- Här är äggen!

"Förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar intresse för naturens olika kretslopp och för hur människor, natur och samhälle påverkar varandra."( Lpfö 98)

"Förskolans uppdrag är att barnet ska ha möjlighet att enskilt fördjupa sig i en fråga och söka svar och löningar"(Lpfö 98)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar