fredag 24 maj 2013

Två besök i veckan!

I måndags hade vi trevligt besök från 4 årspogrammet på Kavelbrogymnasiet, Skövde. Det var ungdomar som gick inriktningen Omsorg och service och snart skulle ta studenten. Lärarna berättade att de har kontakt med några förskolor och äldreboenden i Skövde dit eleverna kan gå för att få APU. De hade läst om vårt sätt att jobba entreprenöriellt och med teknik och ville visa eleverna att man kan jobba på olika sätt i förskolan. Flera av ungdomarna var intresserade och ställde frågor. De sa att de kunde se både likheter och skillnader från de andra förskolor de varit på. Lärarna tyckte också det var intressant att se våra barn in action. De reflekterade över vilken kompetens och vilket driv barnen har om de får tid och utrymme och inte stoppas hela tiden. Med vårt ”ofärdiga material” finns ingen mall, inget rätt eller fel, därför hamnar skapandet, kreativiteten och problemlösningen i fokus. De undrade om vi kunde tänka oss att vara praktikplats för någon elev i framtiden och det kan vi absolut tänka oss…..Tack för besöket : )


En stund för frågor och reflektion vid fikat.

 Onsdagskvällen var inbokad för Götenepedagoger. Deras förskola var belägen i skollokaler, så de hade 3 stora klassrum till sitt förfogande. Det blev mycket prat om olika miljöer och hur viktiga de är; för att fånga barnen, men också för att de ska kunna koncentrera sig och hålla kvar vid en aktivitet. Pedagogerna såg lite problem med sina stora öppna ytor och började redan under besöket tänka på olika lösningar att dela in rummen lite mer.

Här på Bäcken tänker vi ”För att barnen ska kunna koncentrera sig, måste de först ha något att koncentrera sig på”. När vi märker att barnen är okoncentrerade, springer runt, det blir konflikter osv. i en miljö. Då börjar vår reflektion kring vad som är fel i miljön? Väcker den nyfikenhet? Ställer den några frågor? Hur ska vi göra den intressant? Lyssna på barnen! Kan vi pedagoger kanske tillföra något material eller komma med några frågor/uppdrag som ger barnen nya tankar och lust att upptäcka och lära? Det vi kommer fram till avgör om vi byter ut miljön helt eller förändrar den på något vis.

Våra "händelse burkar" tillverkade av pringles burkar tycker barnen alltid om.

Rymd/Ljusrummet fascinerar.

Det är kul med lite tips och inspiration i bland, inte alltid så lätt att vara kreativ mitt i den pågående vardagen.  Här inspirereras pedagogerna av våra egentillverkade "byggklossar" av godislådor med fyllningar i olika färger.



Perfekt till de små barnen att bygga med.


Ett högt torn som tilltalar upptäckar ögat och klossar som inte gör så ont att tappa på tårna.


Måste också skicka med lite underbar läsning för oss pedagoger. Vi på Bäcken läser ofta bloggen Pedagogiska kullerbyttan. I går kunde vi läsa om ”Partilles pedagogiska vision” och deras nya mötesplats. Läs och begrunda dessa underbara visioner och det känns en stund som att Partille inte är så långt att pendla till : ) 

TREVLIG HELG

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar